سفرنامه تصویری روستای کنگ

 بعد از مدتها چیزی ننوشتن! این بار با گزارشی تصویری از روستای زیبا و ییلاقی کنگ در مشهد آمده‌ام. نیمه آبان ماه 90، در یک روز سرد پاییزی، وارد روستای کنگ شدیم. جز صدای یک گله‌ی کوچک گوسفند و بز و چوپان کوچولوی آنها، به قول کنگی‌ها، قال مقالی شنیده نمی‌شد. در کوچه پس‌کوچه‌های روستا، گاهی پیرزن یا پیرمردی را می‌دیدی که کیسه‌ای گردو را جابجا می‌کرد...

روستای کنگ از جمله روستاهای پلکانی ایران است که با تلفیق مصالح بومی، یعنی سنگ، خشت و چوب ساخته شده است. یک جاده‌ی کوهستانی و زیبا طرقبه را به کنگ متصل می‌کند، وجود چندین قهوه خانه و رستوران سنتی، در این جاده نسبتاً باریک و مملو از درختان تنومند، مسافران کنگ را به خود مشغول می‌کند.

روستای کنگ - نیمه آبان ماه 1390

روستای کنگ در 28 کیلومتری غرب مشهد، جزء دهستان طرقبه از بخش طرقبه و از توابع شهرستان مشهد است که در یکی از دامنه‌های شمال شرقی ارتفاعات بینالود و در جوار رودخانه کنگ واقع شده و در محور دره رودخانه کنگ قرار دارد. کنگ در لغت به پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و نیز به دژ مستحکم گفته شده است.

موقعیت کوهستانی و نسبتاً سردسیر کنگ، آن را به روستایی ییلاقی تبدیل کرده که امروزه تقاضای زیادی برای خرید ملک و ویلا در آنجا وجود دارد. خوشبختانه قیمت‌های بالا و حفظ حریم روستا، مانع از تخریب بافت تاریخی آن شده است. ارتفاع روستا از سطح دریا 1800 متر می‌باشد و موقعیت خانه‌ها با توجه اقلیم کوهستانی، مسیر باد و تابش خورشید در جهت شمال شرقی ـ جنوب غربی ساخته شده تا از نور و گرمای خورشید حداکثر استفاده بشود.

روستای کنگ - نیمه آبان ماه 1390

باوجود محدودیت زمین در کنگ و نزدیکی به مشهد، این روستا جمعیت نسبتاً خوبی را در خود جای داده به گونه‌ای که دارای 8 محله، پنج طایفه و بالغ بر دو هزار نفر سکنه می‌باشد. به گفته‌ی یکی از اهالی، روستا به شکل شتر ساخته شده و برای مشاهده‌ی این تصویر باید از کوه مقابل به روستا نگاه کرد.

روستای کنگ - نیمه آبان ماه 1390

کنگ دارای هزاران پله‌ یا به قول اهالی «زینه» است که دور زدن در بافت تاریخی آن حداقل دو ساعتی زمان نیاز دارد. یکی از اهالی خوب کنگ، فهرستی از جاهای زیبای این روستا را با لهجه زیبای کنگی تهیه کرده که اگر قصد سفر به کنگ را داشتید می‌توانید به آنها سری بزنید: درخنی، پی‌باغ بزه، مون ده، پی‌قلعه، کلحودو، سرکمر، ته روخنه، ته بزه، نروی، امگی، دی وار، قلعه حصار، بغل بغچه لردی.

روستای کنگ - نیمه آبان ماه 1390


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: