چرا حجاب؟

 چرا حجاب؟

از جمله سوالاتی كه برخی از افراد می پرسند ،‌ این است كه فلسفه حجاب برای‌زنان چیست ؟

چنین سوالاتی می تواند دو جنبه داشته باشد : عده ای به قصد رسیدن به حقایق و برخی‌ دیگر به نیت اعتراض و وارد كردن اشكال سوال می‌كنند .

در این قسمت از بحث ، به فلسفه و ماهیت حجاب می پردازیم و اینكه چرا زنان مسلمان باید حجاب را رعایت كنند؟

رعایت حجاب نه تنها برای خود زن ارزش می‌ آفریند ، بلكه می تواند خانواده ، اجتماع و ... را نیز تحت تاثیر قرار دهد . همان طور كه رعایت آن به عنوان یك امر ضروری می تواند مفید باشد ،‌عدم رعایت آن نیز پیامدهایی منفی را به همراه دارد .

اینك نگاهی كوتاه می اندازیم به فواید و اثرات رعایت حجاب و پیامدهای آن و پاسخی مناسب به این سوال كه چرا حجاب برای زنان ضروری است ؟ و جواب سوال فوق را در موارد زیل بررسی می نماییم :

1- حجاب در اسلام یك قانون است .

2- حجاب به عنوان سر چشمه می تواند زن را به كمال برساند .

3- حجاب از بی بند و باری و مفاسد اجتماعی جلوگیری میكند .

4- حجاب باعث استواری و تداوم كانون گرم خانواده ها می شود .

حجاب در اسلام قانون ست

بر زن مسلمان فرض است كه بدون هیچ گونه قید و شرطی قانون حجاب را بپذیرد . بدون شك استقلال فكری و روحی انسان اجازه نمی دهد كه بی قید و شرط تسلیم انسان دیگری شود ،‌ چرا كه او هم مثل خودش یك انسان است و ممكن است در برخی موارد اشتباه كند .

ولی اگر انسان نسبت به خدا تسلیم نشود ، گمراه است ،‌چرا كه فرمان خداوند عاری از هر گونه اشتباهی است ، از این گذشته فرمان خداوند حافظ منافع انسان است .

آیا ممكن است یك انسان عاقل این حقیقت را تشخیص دهد و با این وجود مصالح خود را زیر پا بگذارد ؟‌ هر چه داریم از خداوند سبحان داریم و باید در برابر دستورات او تسلیم شویم .

اسلام از تسلیم گرفته شده است :‌ (( الاسلام هو التسلیم )) تسلیم شدن روح اسلام است . واضح است كه خداوند و پیامبر(ص) هیچ نیازی به تسلیم مردم ندارند، بلكه انسان به دلیل عدم اطلاع كامل برخی مصالح خویش را فراموش می كند كه خداوند می داند و به پیامبرش دستور می دهد .

این درست به آن می ماند كه یك طبیب ماهر به بیمارش بگوید : در صورتی به درمان تو می پردازم كه در برابر دستوراتم تسلیم محض باشی و از خود هیچ اراده ای نداشته باشی . این نهایت دلسوزی طبیب را به بیمار نشان می دهد و خدا از چنین طبیبی برتر و بالاتر است .

مردم در برابر دستورات خداوند سه دسته اند :

گروه اول : تنها در مواردی تسلیم حق هستند كه با منافعشان تطبیق كند : (( در حقیقت اگر ایمان هم آورده اند ، به خاطر منافعشان است نه به حكم خداوند .

گروه دوم : كسانی كه ارده و خواسته هایشان ، خواسته و اراده ی خداست و اگر منافع زود گذرشان با فرمان خداوند در تضاد بود ، از منافع خود چشم می پوشند و تسلیم فرمان خداوند می شوند ،‌اینان مومنان و مسلمانان راستین اند .

گروه سوم : از گره دوم هم برترند و در واقع جز آنكه خدا اراده كند ، ‌اراده ای ندارند و جز آنچه او می خواهد،   خواسته ای در دل آنها نیست . آنها به جایی رسیده اند كه فقط چیزی را دوست می دارند كه او دوست دارد و از چیزی متنفرند كه او نمی خواهد ،‌ در واقع تسلیم محض خداوند تبارك و تعالی هستند .

 و این همان معنای آیه 36 از سوره مباركه احزاب است كه می فرماید :

(( هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی كه خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند ،‌اختیاری از خود ( در برابر فرمان خدا ) داشته باشد و هر كس نافرمانی خدا و رسولش را كند ، به گمراهی آشكاری گرفتار شده است.))

و در سوره مباركه نور آیات شریفه 51 و 52 آمده است :

(( مومنان هنگامی كه به سوی خدا و رسولش دعوت شوند تا میان آنان داوری كند ،‌سخنانشان تنها این است كه می گویند شنیدیم و اطاعت كردیم و رستگاران واقعی آنان هستند و هر كس خدا و پیلمبرش را اطاعت كند و از پروردگار بترسد و از مخالفت فرمانش بپرهیزد ،‌ آنها رستگارند.))

حضرت امام خمینی (ره) احیا گر اسلام ناب محمدی در عصر كنونی می فرماید :

آنها كه میخواهند زنان ملعبه مردان و ملعبه جوان های فاسد قرار بدهند ، جنایتكارند . زن ها نباید گول بخورند ، زن ها گمان نكنند كه این مقام زن است كه باید بزك كرده بیرون برود ، با سر باز و لخت ، این مقام زن نیست ،‌این عروسك بازی است نه زن .

و در نهایت اینكه حجاب منشا كمال زن است و به زنان حرمت و احترام می بخشد . زنان باید پاكی و صداقت را از حضرت مریم ، آسیه ، هاجر ،‌خدیجه و فاطمه زهرا (س) به ارث ببرند و باید میراث دار پاكی آنها باشند و نباید بازیچه هوس و آلوده به ویروس گناه گردند .

جامعه ای كه زن را برهنه می خواهد ، جامعه ای كه روز به روز زن را به آرایش بیشتر دعوت می كند و به خاطر زیبایی و قوه جنسی اش از او به عنوان یك تابلوی تبلیغاتی استفاده می كند و جامعه ای كه از زن برای جلب جهانگردان و ... استفاده می كند ،‌هرگز نباید امتظار داشته باشد كه در آرامش به سر برد .

در چنین جامعه ای شخصیت زن تا حد یك عروسك و یا یك كالای بی ارزش سقوط می كند و ارزش های والای انسانی او به كلی از دست می رود و در این صورت او تنها به زیبایی و جوانی اش میتواند بنازد ، نه به ارزش های درونی و معنوی خود ،‌ و چه دردناك است كه بدانیم این جوانی و زیبایی مانند بهاری است كه خزانی را در پی دارد ، ولی ارزش های درونی و معنوی و ذاتی برای همیشه باقی و ماندگار است .

وای خواهر !

از تو انتظار می رود كه با حفظ حجاب از كرامت ، شرافت ، كمال ، قداست ، عظمت ، حیثیت و تمام كمالات انسانی خود به نحو احسن پاسداری كنی .

حجاب ،‌مانع آلوده شدن جامعه به فساد

حجاب همچون سدی محكم از آلوده شدن جامعه جلوگیری می كند و نمی گذارد كه جامعه در منجلاب فساد های اجتماعی فرو رود .

پیدایش مفاسد اجتماعی علت های زیادی كه یكی از علت های آن ریشه در بی حجابی زنان دارد .

امام صادق (ع) فرموده است :

نگاه ، تیری از تیرهای شیطان است .

امیر المومنین علی (ع) فرموده است :

ای بسا آتش عشق كه از یك نگاه كردن پدید می آید .

در امان ماندن محیط زندگی جامعه از افتادن در انحراف و فساد و ... همگی از بركات حجاب است . سعادت و شقاوت جامعه تا حدودی در گرو زنان می باشد .

امام خمینی (ره)  می فرماید :

زن مربی جامعه است ، از دامن زن انسانها پیدا می شوند ، مرحله اول مرد و زن صحیح از دامن زن است . مربی انسان ها زن است ، سعادت و شقاوت كشورها بسته به وجود زن است ، زن با تربیت صحیح خودش ، كشور را آباد می كند . مبدا همه سعادت ها از دامن زن بلند می شود ، زن مبدا همه سعادت ها باید باشد .

از گفتار، حركات و سكنات نیكوی مادران و زنان است كه مرد عروج می كند و به درجات بالا می رسد . زن با رعایت حجاب نقشه های شیاطین را خنثی و آنها را نا امید می كند ،‌ و آنها را وادار می كند تا دام هایی را كه برای افراد جامعه به ویژه جوانا گسترده اند ،‌ جمع كنند . زنان جامعه باید با رعایت حجاب امید ها را در دل جوانان زنده كنند . رعایت حجاب میزان امید به زندگی ، كار ، تلاش ، تحصیل و كسب فضایل را در جوانان افزایش می دهد و باعث ترقی و پیشرفت جوانان در عرصه های مختلف می شود . 

مرحوم علامه شهید مرتضی مطهری (ره)‌ می فرماید :

زن مسلمان باید آن جنان میان مردم رفت و آمد كند كه علایم عفاف و وقار و سنگینی و پاكی از آن هویدا باشد و با این صفت شناخته شود و در این وقت است كه بیمار دلان دنبال شكار می گردند ، از آنها مایوس می شوند و فكر بهره كشی از آنها در مخلیه شان خطور نمی كند ،‌ می بینیم كه جوانان ولگرد همیشه متعرض زنان جلف و سبك و لخت و عریان می گردد . وقتی كه به آنها اعتراض می شود كه چرا مزاحم می شوید ؟ می گویند : اگر دلش این چیز ها را نخواهد ، با این وضع بیرون نمی آید .

بنا بر آنچه گفته شد ، نجات جوانان از گرداب گناه و منجلاب فساد از بركات رعایت حجاب در جامعه می باشد . به امید آن روزی كه زنان و دختران با شعور ما به اهمیت رعایت حجاب پی ببرند و با رعایت حجاب هم به سلامت جامعه بیافزایند و هم كرامت و شان خود را حفظ نمایند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: دانستنیها ، ،
برچسب‌ها: