زیگورات تپه های سیلک کاشان

 زیگورات تپه ها ی سیلک کاشان

 



 

 

تپه های سیلک هفت هزارساله کاشان :

 

محوطه و تپه های سیلک در ضلع جنوبی غربی شهر کاشان واقع شده که شامل دوتپه شمالی و جنوبی (گورستان الف- ب ) به فاصله 600 متری از هم می باشد.

 

گورستان الف با قدمت 3500 ساله در 200 متری جنوب قرار داشته و گورستان ب نیز قدمت 3000 ساله دارد . زیگورات سیلک که 15.94 متر از ارتفاع ان باقی مانده، ازسه طبقه سکوی مطبق و یک پاگرد در جنوب سکوی اول و یک راه بالا رو ساخته شده است که در بازسازی جدبد بنای زیگورات این راه به شکل پلکان نشان داده شده ،کهن ترین زیگورات های ایران می باشد و در دوره چهارم در کنار معبد اصلی شهر سیلک بنا شده است.

 

 

زیگورات تپه ها ی سیلک کاشان


 

 

در سال 1933 با پیدا شدن چند سفال زیبا در پاریس و شناخته شدن محل اکتشاف این ظروف در سیلک کاشان مشاوره موزه ملی فرانسه بر ان شد تا در اکتبر همان سال مجوز حفاری در این منطقه مهم را اخذ کند و هیئت فرانسوی به سرپرستی پرفسور رومن گیرشمن مامور حفاری در سیلک گردید.این هیئت باستان شناسی طی سه سال (1933-1934-1937) تپه ها را مورد کاوش قرار دادند و بلافاصله در سال 1938 تحقیقات خود را در دو جلد تحت عنوان سیلک کاشان به زبان فرانسوی در پاریس منتشر نموداند.

 

 

زیگورات تپه ها ی سیلک کاشان


 

 

برخی دانشمندان قدیمیترین خاستگاه تمدن بشری و اولین مکانی که شهرنشینی در آن شکل گرفترا سیلک کاشان عنوان میکنند قدمت این تپه ها به 7 هزار سال میرسد. تا کنون 32 تا زیگورات در ایران و عراق طبق متون تاریخی شناسایی شده که 5 زیگورات در ایران و 27 زیگورات در عراق قرار دارند و کهن ترین آنها زیگورات سیلک کاشان میباشد و این اثر تاریخی بیانگر تمدن باستانی ایرانیان است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: