تبادل
لینک هوشمند
برای تبادل
لینک ابتدا ما
را با عنوان
امید پژوهش
سالار و
آدرس
omidstar.LXB.ir
لینک
نمایید سپس
مشخصات لینک
خود را در زیر
نوشته . در صورت
وجود لینک ما در
سایت شما
لینکتان به طور
خودکار در سایت
ما قرار میگیرد.
طایفه بزرگ سارانی امروزه مشتمل ازفرزندان پنج برادر بنامهای محمود. اسکندر .باران . رستم و کوچک میباشد که با پسوند (زهی)
بمعنای زادگان در میان ایشان شناخته و تفکیک میشوند.
بطور مثال: محمود زهی و اسکندر زهی
وعشیــره ای دیگر بنـام (بهلوری) که نوادگانشـان ساکـن قـاینات میباشند خود راتیره ای دیگرازطایفه سـارانی میدانند که این موضوع نیزمورد تایید بزرگان طـایفه در منطـقه سیستان میبــاشد.
از نــظر نــژادی دونظریه در بین محققین طایفه مطرح شده است که طبق شجـره نامه مــورد تایید برخی بـزرگان طایفه سـارانی که در ادامــه ودر بخش شجره نامه ها دراختیارشما عــزیزان قــرار گرفته طایفه ســارانی از اعــراب بوده که ( به دلایلــی که هنـوزبرای اینجانب مورد تایید رسمی قرار نگرفته تا آن را نشر دهم )به سیستان کوچ داده شده اند ودرابتدا به صورت نظامی دراین منطقه ساکن شده اند به تدریج و با افزایش جمعیت و وصلت باساکنین قدیمی ترسیستان به طبعـیت عموم با تغییر زبان عده ای به گویش سیستانی و عده ای به زبان بلوچـی گرویدند. امروزه به همیـن دلیل با طایفه ای روبرو هستیم که به دو گویش غـالـب واصیل موجود در استان سیستان وبلوچستان سخن میگویند.
و نظریه دومی با اسنادی دیگر که تا کنون به صورت کتبی در اختیار بنده قرار نگرفته ایشان را از نیمه های همان شجره نامه که در بخش شجره نامه کلی طایفه سارانی به جد بزرگشان ( سارون) یا (سهرون)(sahroon)میرسد.با اصالتی آریایی معرفی میکند که بین منطقه سرخس وقاینات و کل سیستان تا بلوچستان ایران وپاکستان در کوچ و به امر دامداری مشغول بوده اند. که به یاری خدا پس از مستند شدن هر یک از نظریات و مسجل شدن به اطلاع خواهد رسید.
طبق تحقیقات بعمل آمده پس ازاعلام مذهب شیعه بعنوان مذهب رسمی ابران در زمان شاه عباس صفوی اکثریت طایفه سارانی از جمله شاخه های محمود زهی واسکندر زهی وتعدادی از دیگر تیــره ها در حمایت از این موضوع بطـور علنی طبعیت ازسیره علــوی را اعلام نموده وبر آن پایبندند.ودیگر برادران نیزبنــا به تعلیمات گذشتگان یا اقتضـای زمان خــود و شرایط جغرافیایی وتاثیرپذیری ازتبلیغـات اهل سنت سـاکن در منطقه پیرو مذهب تسنــن میباشند.شایان ذکــر است که بحـمد وقــوه الهــی این دوگانگی در مذهب در طایفه ســارانی به هیچ وجـه باعث دوگانگی وجدایی درمیان ایشان نگردیده
در کتاب تاریخ سیستان در وصف حمزه چنین نوشته شده است که : او مردی شجاع واز مردمان ( رون )و (جول) بود. حمزه پس از بازگشت از حج. مردمان سواد سیستان را بخواند و بگفت: یک درم خراج و مال بیش به سلطان مدهید چون شما را نگاه نتواند داشت و من از شما هیچ نخواهم و نستانم که من بر یکجای نخواهم نشست.
وی همزمان با هارون الرشید میزیست و یکی از علل آمدن هارون الرشید به خراسان نافرمانی و عصیان او بود. ( رون و جول که زادگاه و محل زندگی وی بیان میشود ) بر اساس نظریه مرحوم ملک الشعرای بهار که در ذیل کتاب مذکور بیان شده است. میباید از نواحی کناره صحرای کویر که بهسیستان وبلوچستان و کرمان متصل است بوده باشد.
کلمه رون به حالت پسوند مضاعف به: یا ی نسبیت در نام سهرونی نکته قابل توجه این مدعاست که سهرونی ها را با( رون ) و در نتیجه با حمزهء خارجی پیوندی است.
سهرونی به مرور زمان در زبان پارسی نوشتاری به سارونی و سارانی تغییر یافته.
در ذیل شجره نامه طایفه سارانی تارسیدن به پنج برادر ذکر شده در معرفی نامه را در اختیار شما قرار میدهم.
عبدالله
میرحمزه درگذشته به سرداران لشکر و حکام منطقه ای میر گفته میشده که با
میرعمر استناد به این موضوع و تداوم پیشوند نام (میر) برای چند تن از ایشان
میرهارون میتوان گفت که از حکام منطقه سیستان در گذشته بودند.
میربندک
میرهیبت
میرحیات
بهاءالدین
دشتی
مراد خان
علی
حسن
سارون دربرخی ازنظریات نیزگفته شده است: اسم طایفه سارانی برگرفته از نام ایشان میباشد
رخشان
رند
دیگی (ریگی)
سالار
رحمدان
کیان
ویس
(علی) که پس از ایشان طایفه سارانی بر اساس تیره ها شناخته میشوند : محمود زهی . اسکندرزهی. باران زهی . رستم زهی وکوچک زهی ...که دربخش معرفی
نامه از ایشان یاد شده بود.طایفه بزرگ سارانی امروزه مشتمل ازفرزندان پنج برادر بنامهای محمود. اسکندر .باران .رستم
سیستان کوچ داده شده اند و
|
سردار محمد شریف خان فرزند گل محمد خان سارانی و بی بی قمر نساء خمربودند
ایشان در همان جوانی به قدرت و جلال فراوانی دست یافت. به سبب همین قدرت در طایفه سارانی و وابستگی نَسَبی که از سوی مادرداشتند( بی بی قمرنساء دختر دادالله خمر یکی از بزرگان طایفه خمر بودند.) به عنوان بزرگ دو طایفه (سارانی و خمر) شناخته میشد.این قدرت وجلال تا حدی بود که دولت وقت نیز برای حفظ امنیت و آسایش ساکنین سیستان. خود را نیازمند یاری او وتحقق آن را در مسلح کردن نفرات ایشان می دید( اسناد ذیل همین صفحه بخشی کوچکی از خدمات این سردار بزرگ برای حفظ امنیت وحدود مرزهای سیستان امروزیست.) تاحدی که به شهادت بزرگان ومعمرین بسیاری: ایشان در عصر خودبا شکوه ترین املاک را داشته وثروتمندترین مرد دربین خوانین سیستان بودند.عمارت پلگی محمد شریف یکی از شواهد این ادعاست عمارتی که یاد آور خاطرات تلخ سالهای پایانی زندگی سردارنیز میباشد. یکی از داستانهایی که در مورد این عمارت زیبا مشهور است اینگونه نقل قول میشود که وقتی سکه های حاصل از فروش گندم ومالیاتهای رعایا را نزد او می بردند دستور میداد آنها را از سقف خزانه به داخل بریزند چون به علت پرشدن خزانه امکان باز کردن درب آن نبوده. این موضوع بعدها( پس از فوت سردار) موجب شده که برخی به خیال بردن سکه ها بخشهای زیادی از سقف این بنا را ویران کنند. غافل از اینکه درزمان زنده بودن ایشان برخی از اطرافیان با خیانتهای بیشماری این ثروت فراوان را به تاراج برده و روزهایی سختی را برای این مرد به بار آوردند.
پس از ازدواج دوم اینقدرت به آرامی رو به زوال رفته و مشخصا بدلیل نداشتن پسر(آنچه که در فرهنگ آنروزهای سیستان لازمهء حفظ قدرت وادامهء راه هر مردی بود) بزرگی و سرداری طایفه مسیر دیگری را طی کرد.
سردارتنها سه فرزنددختر بنامهای صغری بیگم:( همسر رسول خان سارانی ) و حاجی بی بی ( همسر آقا علی خان سارانی) و نور بی بی که ازدواج نکردند داشتند.
ایشان اواخر عمرخود در کناردخترو داماد بزرگشان: رسول خان (پسر افغان خان) در روستای مارگان زندگی میکردند و در همان مکان دیده از جهان بسته و در قبرستان روستای مارگان از بخش هامون به خاک سپرده شدند.روحش شاد و یادش گرامی...
حاجی حسین خان سارانی مردی خیر و درستکار که در تاریخ سیستان ناشناخته مانده هیچگاه از
کمک به همنوع و گرفتن دست ناتوان غافل نمانده است. اسناد ذیل گواهی بر این مدعاست.
ایشان هر ساله علاوه بر دانش آموزان برای کودکان بی سرپرست لباس تهیه میکرده و در روستاهای تحت حمایت خود در اختیارشان قرار میداده.
حفر (رود شیر دل) به دستور سردار طایفه سارانی.
ملک شاه حسین بن ملک غیاث الدین محمدبن شاه محمود سیستانی به سال ۱۰۳۵ در کتاب خود که به اهتمام منوچهر ستوده مجـددا گـرد آوری وبه چـاپ رسیده است این چنین آورده است که: درقدیم بند وسدهای متعددی بر رودخانه هیرمند بسته شده بود. قدیم تر از همه بند(هـاونک) بـودکه در زمان (گرشاسـف) با سنگ و آهک ساخته شد و بعـدها هر پادشـاه چیزی بر آن افــزوده بود و آبـادی سـیسـتان از آن بوده و در نهــایت شـاهــرخ به ســال ۸۱۱ آن را ویـران سـاخت.در لشکر کشی امیر تیمور نیز بند عظیم هیرمند که بند رسـتم نام داشت تخریب شد این بند تمام روستاهای باختر سیستان را مشروب میکرد. با مطالعه بیشتر در مورد این سدها وبندهای آبی میتوان نتیجه گرفت که بخش ایرانی سرزمین پاک سیستان جهت استفاده ازآب هیرمند همیشه نیازمنـد هدایت آب آن بوده و اینکه با احــداث بند از سرازیر شـدن مـجدد آب بـسمــت خـاکافغانستان جــلوگیری کنند تا کشــاورزی در غرب سـیستـان ( بخش ایرانی) را زنده نگه دارند.درصــفحـه۴۳۶ کتــاب (مالک و زارع در ایــران) نــوشتــه (لــمتـون آن کاتـرین سونیورد)بریتانیایی که به سال ۱۳۴۵ تــوسط بنگاه تــرجمه و نشـر کتاب چاپ شـده است. وی رودخــانه هـیرمند را اینچنین شرح میدهد:رود هیرمند پس از جاری شدن درسـیستان به دو شعبه منشعبمیگردد. شعبــه اول که به پریـان موسوم است. در جهت شمال جاری است و به چند نهـرتقسیم میشود که مهمــترین آنها (نیاتک) و (ملکـی) است . اولی (نیاتک) قسـمتی از شمال غـربیسیستان و دومی(ملکی) ناحیه میان کنگی یعنی شمال وشمال شرقیسیستان را مشروب میکند. درنتیجه مقایسه مطالب تاریخی این دو کتاب ونحوه هدایت آب در زمان مورد بحث دو نویسـنده و مطالعه کتاب تاریخیسیستان نوشته (جی پی تیت) که قبلا نیزبه آن استناد کرده بودیم.منطقه میانکنگی تا سالهای حضور (جی پی تیت)حدود سال ۱۳۰۵تنها چراگاه دامداران وعشایر بوده است و کشـاورزی در آن صـورت نمیگرفته. که دلـیل آن نبود آب کشـاورزی هــدایت شـده درمنطقـه میانکنگـی بوده است. پـس از آن در حـدود سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰ به دسـتور شیـر دل خان سـارانی. نهری به طول حـدودا ۲۰ کیلومتر به سمت منطقه میانکنگی حفر گردید معروف به (رود شیــردل ) کــه در آب پخــش به تــدریـج به چهـــار نهــــرکــوچکتــر به نـــامهـــای ( نوور...noovar) (یک ۱(نوور بـرج) ۲(نوورمعصوم آباد) ۳(نوورپلـگی)و ۴(نهـر مـلکی) تقـسیم میشـود. و هـرکــدام از این نهــرها در مـسیر خــود تا ریختـن به هــامون پوزک چندیـن روسـتا و هکتـارهـا زمیـن را آبرســانی و آبیــاری میــکننــد. بدیـن ترتیب میتـوان رونق امروزمنطقه میانکنگی که قــطب اصلی تـولید محصولات کشاورزی در ســیســـتان میبـاشــــد را مــدیــون تفکــرآینـده نگـر و تلاش وهمـت بزرگــانـی هـمچــــون شیر دل خان سارانی دانست که به نیت آبادانی وطن و خاک خود با کمترین امکانات دســت بهکاری اینچنین بزرگ زده تا امروز طایفه بزرگ سارانی از پرورش دادن چنین مردانی دردامن خود افتخار کند.
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: شجره نامه طایفی وآبین ورسم ورسوم طویف خاص ، ،
برچسبها: