موزه تپه هگمتانه

موزه تپه هگمتانه

موزه تپه هگمتانه در شرق تپه باستانی هگمتانه و جنب گودال معروف فرانسویها قراردارد .ساختمان موزه تپه هگمتانه که پیشتر مدرسه پرورش نامیده می شد,در طی تغییرات وتعمیراتی به منظور ایجاد یک موزه موقت به بهره برداری رسیده است ومجهز به آزمایشگاه وکارگاه عکاسی می باشد.

موزه هگمتانه که از مکانهای دیدنی همدان است در مکانی نزدیک به تپه هگمتانه لیکن خارج از محدوده کاوش های باستان شناسی احتمالی در نظر گرفته شده است. این امر باعث تقویت صنعت گردشگری و بازدید متقابل از تپه هگمتانه و موزه هگمتانه می شود.

اشیای موزه تپه هگمتانه مشتمل بر دو بخش اختصاصی و استانی است . در این مجموعه آثار سنگی , سفالی, استخوانی و فلزی از دوره های پیش و پس از اسلام به نمایش در آمده است. در راهرو و تالار سمت راست موزه تپه هگمتانه, اشیای مکشوف از هگمتانه نگهداری می شوند. از برجسته ترین این آثار می توان به پایه ستونهای متعلق به کاخهای هخامنشی از جمله شالی ستون مربوط به دوران اردشیر دوم با متن میخی, دو مهر استامپی سنگی وشیشه ای مربوط به دوران قبل از اسلام و سر گاو از جنس سفال متعلق به دوران هخامنشی اشاره کرد.

همچنین مجموعه ای از اشیای باستانی در سالهای پیش از انقلاب به صورت حفارهای غیر قانونی از خاک خارج شده اند که آنها را منسوب به هگمتانه می دانند و اکنون در موزه ملی و بعضی در موزه های خارج از کشور نگهداری می شوند.

مجموعه تابوتهای سنگی و سفالی مربوط به دوره پارتیان که از میدان شیر سنگی بدست آمده اند, خمره ها و سنگهای تزیینی با نقوش زیبا و سنگ قبرهای دوران مختلف اسلامی, شاخص ترین نماینده های آثار کشف شده استانی می باشند که در سالن مرکزی و راهروی سمت چپ موزه قرار داده شده اند.


همچنین، سکه هایی از عهد ساسانی کشف شده که محل ضرب آنها اهمتان قید شده است. نخستین اشاره مکتوب به نام مادها و سرزمین ماد، در سالنامه بیست و چهارم سارل مانزر سوم (۸۳۶قبل از میلاد) و سارگن دوم (۷۱۵قبل از میلاد) بوده است که از این قوم و سرزمین آنان به نام مادای یا آمادای (آماد=ترکی سومری مادر+آی =ماهترکی) یاد کرده اند.

هدف اصلی از ایجاد موزه تپه هگمتانه حفظ و نگهداری اشیا به دست آمده از حفاریهای تپه هگمتانه و نمایش آثار کهن و تاریخی این سرزمین میباشد .بدین منظور، نگهداری اشیا مکشوفه، مرمت و نمایش عمومی این آثار در کنار آموزش و پژوهش با برگزاری سمینارها، کنفرانس ها و کارگاه ها در دستور کار این موزه قرار دارد.

موزه تپه هگمتانه - 1
موزه تپه هگمتانه - 2
موزه تپه هگمتانه - 3
موزه تپه هگمتانه - 4
موزه تپه هگمتانه - 5
موزه تپه هگمتانه - 6
موزه تپه هگمتانه - 7
موزه تپه هگمتانه - 8
موزه تپه هگمتانه - 9
موزه تپه هگمتانه - 10
موزه تپه هگمتانه - 11


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: