روستای برگ جهان:

نمایی از روستای برگ جهان، فروردین ماه 1391:

روستای زیبای برگ جهان از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیرانات، در ضلع شمال غربی لواسان بزرگ و در شمال شرق تهران واقع شده است. رودخانه برگ جهان، از ارتفاعات اطراف روستای برگ جهان سرچشمه گرفته و پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سد لتیان می ریزد. ارتفاع روستای برگ جهان از سطح دریا 2026 متر است. محلات سر ده، پا ده، رودبار و شاهان کالبد روستای برگ جهان را تشکیل می دهند.
روستای کوهستانی برگ جهان با چشم اندازهای جذاب، ارتفاعات گسترده، باغات سرسبز، مزارع پیرامون، حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ های روستا یکی از زیباترین و جذاب ترین روستاهای استان تهران به شمار می آید. این روستای زیبا با مناظر دلفریب و جلوه های کم نظیر به ویژه در بهار و تابستان هزاران گردشگر شهری را به سوی خود جلب می کند. (منبع: وبسایت برگ جهان)

آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستا یکی از جاذبه های گردشگری برگ جهان میباشد. این آبشار در مسیر صعود به قله های سرسیاه غار (سیاه چال ها) قرار گرفته و همچنین مقصد طبیعت گردانی است که به قصد پیاده روی و کوه پیمایی به این روستا عزیمت میکنند. ارتفاع آبشار برگ جهان از سطح دریا حدود 2200 متر بوده و برای رسیدن به آن به 1 تا 1.5 ساعت پیاده روی در مسیری است که ابتدا از میان کوچه باغها و سپس از پای کوه میگذرد.
از دیگر جاذبه های گردشگری برگ جهان میتوان: آرامگاه متبرکه امامزاده اسماعیل، بقایای قلعه دختر یا قلعه بند، غاری معروف به "زندان خانه لار"، صخره  بزرگ رسوبی مشهور به "تنگل خانه" و ... را نام برد.

دسترسی:
مسیر اول: تهران ، اتوبان شهید بابایی ، جاده لشگرک-لواسان ، لواسان بزرگ ، میدان بسیج ، روستای افجه ، روستای برگ جهان.
مسیر دوم: تهران - جاده دماوند - جاجرود - سد لتیان - روستای نیکنامده - روستای برگ جهان

لینک این گزارش در روزنامه ایران ، 17 تیر 1391:

برگ جهان در دل روستایی کوچک

گزارش مصور مسیر در ادامه مطلب

------------------------------------

نقشه دسترسی به برگ جهان:

(برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی، بر روی آن کلیک نمائید)

تابلوی راهنمای برگ جهان در انتهای روستای افجه:

محله "سرده" در برگ جهان، مسجد امام حسن عسگری، محل پارک خودرو و ابتدای پیاده روی:

برای رسیدن به مسیر کوچه باغها، پس از حدود 5 دقیقه پیاده روی در داخل روستا باید از یک پل نسبتن عریض و ماشین رو که در سمت راست قرار دارد عبور کنید.
پس از قرار گرفتن در مسیر باغها، هر جا که به دو راهی و یا راه فرعی رسیدید مسیر اصلی را ادامه دهید. پس از حدود 10 دقیقه به دو راهی می رسید که سمت راست آن به رودخانه رسیده و در صورت کم آب بودن رودخانه میتوانید با عبور از آن و حرکت در جهت خلاف رودخانه به سمت محل تلاقی رودخانه ها و سپس از آنجا به سمت آبشار حرکت کنید. راه سمت چپ  کمی بالاتر از پای کوه گذشته و به همان محل تلاقی رودخانه ها میرسد.

بخشی از مسیر پیاده روی از میان باغهای روستای برگ جهان:

پس از حدود 15 دقیقه پیاده روی و پشت سرگذاشتن کوچه باغهای بالای روستا به جایی رسیدیم که مسیر پاکوب از دامنه کوه میگذشت. (رودخانه و دره در سمت راست ما قرار داشت):

ادامه مسیرپاکوب در دامنه کوه:

محل تلاقی دو رودخانه:
پس از حدود 10 دقیقه پیاده روی در مسیر پاکوب به جایی رسیدیم که یک رودخانه دیگر از سمت راست به رودخانه اصلی ملحق می شد.
از اینجا بخشی از آبشار برگ جهان در مسیر رودخانه فرعی از دور پیدا بود. (فلش)

رودخانه در این فصل بسیار پرآب و خروشان بود. در طول مسیر یکی از باغدارها به ما توصیه کرده بود که به هیچ وجه از عرض رودخانه عوبر نکنیم. چونکه عصر در هنگام برگشت رودخانه بسیار پرآب تر شده و عبور از عرض رودخانه دشوار خواهد بود! به هر حال با عبور از روی یک پل که از دو عدد تنه درخت بهم چسبیده تشکیل شده بود، از عرض رودخانه گذشته و در مسیر دره سمت راست و آبشار قرار گرفتیم:

با قرار گرفتن در مسیر دره فرعی از سمت راست رودخانه به سمت آبشار ادامه مسیر دادیم. پس از حدود 10-15 دقیقه پیاده روی و پشت سر گذاشتن حدود نیمی از راه دره، به جایی رسیدیم که باید از عرض رودخانه میگذشتیم. به دلیل پر آب بودن رودخانه و عدم وجود پل، از ادامه مسیر باز مانده و راه بازگشت به روستا را در پیش گرفتیم.
تیم سه نفره ما لبخند:

آبشار برگ جهان، مهرماه 1390، (منبع: وبلاگ "وقتش رسیده ...")

پس ازبرگشت به روستا و اتمام برنامه پیاده روی، با خودرو مسیر سد لتیان را در پیش گرفتیم تا پس از صرف ناهار در مسیر سرسبز اطراف سد، از جاده جاجرود به تهران باز گردیم.
از برگ جهان تا سد لتیان حدود 7 کیلومتر (یک کیلومتر اول خاکی)  و تا جاده جاجرود در کل حدود 10-12 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت. از جاده جاجرود تا اتوبان بابایی هم حدود 10-15 کیلومتر دیگر.