میدان ارگ

میدان ارگ

میدان ارگ از دیدنی های تهران، اولین و قدیمی ترین میدان تهران است. این میدان وسیع که از دوره زندیه به جای مانده، در زمان فتحعلی شاه «ارگ» نام گرفت. این میدان را سپس میدان شاه ، میدان توپخانه و باغ گلشن نامیدند و امروزه آن را به نام میدان پانزده خرداد می شناسند که امروزه از جاذبه های گردشگری تهران به شمار می آید. در اطراف ارگ خیابان هایی نیز وجود داشت که مهمترین آنها خیابان ناصریه ( خیابان ناصرخسرو) به عنوان اولین خیابان تهران ، خیابان جباخانه ( خیابان بوذرجمهری – پانزده خرداد) ، خیابان جلیل آباد ( خیابان خیام) ، میدان توپخانه ( امام خمینی) و خیابان مریضخانه ( خیابان امام خمینی) بود.

در اطراف میدان ارگ چند بنا برپا بود که عبارت بودند از: از سر در بزرگ یا " عالی قاپو " در شمال؛ دفترخانه در شمال غرب؛ نقاره خانه در جنوب و تلگراف خانه در شرق.

در دوره سلطنت ناصرالدین شاه به سال 1281ق دگرگونی بنیادی در میدان داده شد. توپ های موجود در میدان را جمع آوری کرده و به میدان توپخانه جدید منتقل کردند. استخری بزرگ و هشت ضلعی در میانه آن ساخته شد که آب قنات جدید ناصری و دیگر قنات هایی که باغ گلستان را آبیاری می _کرد به آن منتقل کردند. آب این استخر سپس به حوض سبزه میدان و محله های جنوب ارگ جاری می شد. دور استخر مرکزی میدان، دو گذرگاه سنگ فرش برای رفت و آمد درشکه ایجاد شد و دو طرف استخر را حصارکشی و باغچه بندی کرده، با کاشتن انواع درخت و گل های ایرانی و فرنگی به محوطه ای سرسبز و با صفا مبدل ساختند.بدین ترتیب میدان توپخانه به " باغ گلشن " یا " باغ میدان " تغییر شکل و نام داد.

آنچه که از میدان توپخانه قدیم برجای ماند تنها توپ مروارید بود که به سال 1233ق در اصفهان توسط استاد اسماعیل ریخته گر ساخته شده بود و بر سکویی در برابر نقارخانه قرار داشت. در همان سال نیز در سمت غربی باغ گلشن بنایی کوچک چند ضلعی ساختند و در آن صندوقی به نام " صندوق عدالت " قرار دادند تا مردم شکایات یا عریضه های خود را در آن بیندازند. نامه های این صندوق که به طور هفتگی باز می شد به نظر ناصرالدین شاه می رسید.

توپ مروارید

سالها پیش در میدان ارگ تهران، در محل حوض میدان یک توپ کهنه با لوله های ضخیم و دو چرخ بسیار بزرگ وجود داشت که به آن توپ مروارید می گفتند. روی لوله توپ شعر هایی از فتحعلی خان صبا در باره فتحعلی شاه قاجار حک شده بود. این توپ قدیمی در حال حاضر در محل سابق باشگاه افسران که امروزه بخشی از وزارت امور خارجه را در بر می گیرد، در خیابان سی تیر نگه داری می شود.


میدان ارگ در حال حاضر از اماکن دیدنی تهران محسوب می شود و از آنچه که امروزه ازاین میدان به جا مانده به عنوان بخشی از جاذبه های توریستی تهران نام برده می شود که پذیرای گردشگران است.

میدان ارگ - عمارت سلطنتی
میدان ارگ - رادیو تهران
میدان ارگ - 1
میدان ارگ - 2
میدان ارگ از نمای خیابان سپه
میدان ارگ - 3
میدان ارگ - 4
میدان ارگ - توپ مروارید1
میدان ارگ - توپ مروارید2
میدان ارگ - 5
میدان ارگ - 6
میدان ارگ - 12


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: