مناطق زیبای بندر انزلی+ عکس

مناطق زیبای بندر انزلی+ عکس



جاذبه های انزلی
بندرانزلی اززیباترین شهرهای ایران بوده که مرداب ، دریا ، ساحل و چمنزار بایکدیگر تلاقی میکنند وچشم اندازی بدیع وخیال انگیز می آفریند. بندر انزلی باداشتن جاذبههای دل انگیز وطبیعی سالانه پذیرای میلیونها گردشگر از اقصی نقاط کشور وتوریستهای خارجی میباشد.

بندرانزلی بعلت دارابودن شرایط اقلیمی خاص وداشتن وجه تشابه بازیباترین شهرهای جهان توانسته تاکنون باتعدادی ازاین شهرها از کشورهای فرانسه ، ایتالیا ، لهستان و ... توافق نامه خواهرخواندگی امضاء نماید.یکی دیگرازویژگیهای منحصر بفرد این بندر داشتن پتانسیل های بالقوه درزمینه های علمی ، هنری وورزشی بوده که درکسب افتخارات داخلی وبین اللملی سهم بسزائی داشته . داشتن نرخ بالای تحصیلات وارتباط وتعامل بسیار با گردشگران داخلی وخارجی باعث رشد فرهنگی شهروندان گردیده است.
ساختمانهای قدیمی بندر انزلی

بندر انزلی ساختمانهای قدیمی ۲۰۰ تا ۲۵۰ ساله وجودداشته که دراثر حوادث طبیعی ویران شده واثری از آنها وجود ندارد اماساختمانهای جدیدی که ازسال ۱۳۰۴ شمسی دربندرانزلی بناشده که باتوجه به زیبائی وقدمت آنها میتوان یادکرد :
ساختمان چهارطبقه معروف به ساختمان حاجی علی عباس رمضانی ودرجنب میدان امام خمینی (ره ) واقع شده که درسال ۱۳۱۹ شمسی بمبلغ ۴۰۰۰۰ تومان ازطرف دولت خریداری ومحل استقراردادگستری وثبت واسناد انزلی قرارگرفته که اکنون جزء آثار حفاظت شده ودرلیست آثارمیراث فرهنگی ثبت گردیده است .
ساختمان داوود زاده با پنج طبقه وبانمای آجر که امروزه بعنوان مهمانپذیر ودرمیدان امام خمینی ( ره ) به نام هتل گلسنگ معروف است. سه – ساختمان دوطبقهای که درجنب شیلات انزلی قرارگرفته ودارای کنده کاری سیمان میباشد وهمچنین درست روبروی همین ساختمان بنای دوطبقهای بانمای زیبا وجود دارد که به گراند هتل معروف است.

کاخ موزه نظامی انزلی



موزه نیروی دریایی بندرانزلی یا كاخ رضا شاه، درمیان باغی وسیع با چشم اندازی زیبا ورو به دریا قرار دارد. این كاخ كه بین دوپل انزلی و غازیان در سالهای ۱۳۰۸ تا ۱۳۱۳ احداث گردیده و عمارتی است متأثر از معماری گذشته اروپا كه درتقابل بامعماری گیلان شكل گرفته است. از اینرو بنای موزه به لحاظ معماری خود یكی از بناهای تاریخی گیلان محسوب می شود. قبل از احداث ساختمان د راین منطقه كاخ زیبای خوشتاریا وجود داشته كه درسال ۱۳۰۷ د رآتش سوخت و آن بنایی بسیار زیبا و كاملاً چوبی بوده . گفته می شود این كاخ اولین ساختمانی بوده كه برق درآن روشن شده و به جهت وجود پنجره های بسیار زیاد و زیبا، این كاخ در شبها نور باران و بسیار دیدنی بود. ورودی اصلی عمارت در تلفیق فرم های كناری و ایوانی در وسط كامل شده است . فضای اصلی عمارت به پله های آن اختصاص یافته كه درنمای جنوبی با تغییر هندسی در شكل پنجره ها خود را بیشتر نمایان می سازد.
فضای پله ها ی این عمارت باریتم منظم ستون ها و شكل ها متقارن در پیوند با عناصر دیگر دیده می شود و به گونه ای استثنایی فضایی در میان یك فضای دیگر بوجود آمده است كه امكان مستقل بودن هر یك نیز فراهم شده و باز بودن طبقه اول به همكف ارتباط بصری بسیار شكوهمندی ایجاد كرده است. اتاقهای كناری نیز به جهت كارآیی متفاوت ، هر یك به گونه ای خاص درقالب یك فرم متقارن طراحی شده اند. مساحت زیربنای این كاخ ۱۱۶۸ متر مربع و دارای یازده اتاق و یك سالن بزرگ پذیرائی با چهار سرویس نظافتی بوده. بدنه ساختمان دوجداره و از بلوكهای سیمانی ساخته شده است. این بنا از سال ۱۳۶۷ به نیروی دریایی تعلق یافت و با صرف هزینه و تعمیرات اساسی كاخ به موزه نظامی تبدیل شد. در حال حاضر انواع و اقسام سلاحهای گرم و سرد از زمان صفویه تا امروز در قفسه های چوبی این موزه، جاسازی شده و درمعرض دید عموم قرار دارد.
میزها و صندلی های پذیرایی و ظروف سلطنتی به همراه لوازم شخصی پهلوی اول در اتاقهای بالا نگهداری می گردد. انواع ناوها بصورت ماكت و چند صداسلحه نظامی شیمشیرها و اشیاء دیگر نیز وجود دارد.

مناره انزلی



مناره انزلی یا برج ساعت در گذشته به عنوان فانوس دریایی بندر انزلی بود و امروز ساعت را به اهالی انزلی نشان میدهد.
طبق نوشتهها در سفرنامهٔ خسروخان گرجی حاکم گیلان آن را درسال ۱۲۳۰ هجری - قمری برابر ۱۸۱۵ میلادی و ۱۱۹۴ شمسی از آجر بنا نهادهاست. هدف از ایجاد این بنا، دیده بانی از دریا و هم به منزله فانوس دریائی بودهاست تا دریانوردان شب هنگام ساحل را با مشاهده روشنائی در بالای منار، شناسائی و شناور خود را به داخل کانال برسانند، روی همین اصل، چراغی برفرازآن روشن و نگهبانی در آنجا به کشیک دادن میایستاد. درسال ۱۳۰۷ شمسی پس از مرمت این برج ساعتی چهارسو برفراز آن استوار گردید. شهرداری این ساعت را که هفته کوک بوده از کشور آلمان خریداری و نصب نموده بود. متأسفانه سالها بود که دیگر زنگ ساعت آن به گوش نمیرسید وساعت از کار افتاده بود تا اینکه در سال ۱۳۶۹ شمسی شهرداری ساعت قدیمی را که فرسوده بود تعویض و ساعت الکتریکی را به جای آن نصب نمودهاست.ارتفاع منار۲۸ متر تا بلکون۲۰ متر است.
موج شکن انزلی



قبل از اینکه موج شکنهای انزلی احداث گردد کانال مابین انزلی و غازیان همانند خلیجی بود که کشتیهای تجارتی به منظور تخلیه و بارگیری و یا مصون ماندن از امواج وطوفان دریا در آنجا پناه آورده به اسکلهها پهلو گرفته و یا روی لنگری میایستادند. اما امواج دریا، تاداخل کانال را میکوبید و به شناورهای مستقر در خلیج آسیب میرسانید. از این رو نیاز به احداث موج شکنها احساس گردید ودر نتیجه قرارداد این بنای عظیم که از شاهکارهای معماری درنوع خود است در سال ۱۳۱۳ هجری قمری برابر ۱۸۹۵ میلادی و ۱۲۷۴ شمسی بین دولت ایران وکمپانی (احداث راه انزلی - قزوین) منعقد گردید.

طول موج شکن غازیان ۷۵۰ متر و موج شکن انزلی نیز ۵۲۰ مترمیباشد و کار ساختمان آن در سال ۱۹۱۴ میلادی ۱۲۹۳ شمسی کاملاً پایان پذیرفت. به منظور احداث موج شکنها به طول ۱۴ کیلومتر راه آهنی از کوههای پونل تالش تا انتهای غرب خلیج کپورچال در مرداب کشیده شد وسنگها، از کوههای پونل استخراج و پس از تراشیده شده به اسکله کپورچال حمل و از انجا وسله کرجیهای بزرگ که وسیله قایقهای موتوری یدک میشد. به محل احداث موج شکنها و اداره بندر تخلیه میگردید. موج شکنها زیر نظر دو نفر مهندس روسی به نامهای علی اف و پلاناتوف بنا گردید و این بنای عظیم را روی تیرهای چوبی که در کف دریا به ردیف کوبیدهاند ساخته شدهاست.

مرداب انزلی

مرداب انزلی، در شمال ایران، واقع در استان گیلان و در کنار بندر انزلی است، در این تالاب گونههای مختلفی از آبزیان و پرندگان زندگی میکنند، هم چنین دارای نیلوفرهای آبی معروفی است.
در حاشیهٔ جنوبی مرداب انزلی روستایی باقدمت تاریخی زیاد ودرعین حال بسیار زیبا و دیدنی با نام آشنای (آبکنار) خودنمایی میکند که بیشتر محصولات باغی وصیفی ودریایی منتصب به انزلی از دیر باز توسط کشاورزان وصیادان زحمت کش این روستا تامین میشده وهم اکنون نیز چنین است.گفتنی است روستای آبکنار در اصل شبه جزیره ایست که توسط مرداب ورودخانه سیاه گیشه(عروس سیاه)وتالاب هنده خاله واسفندسر(معروف به ماهروزه)در آب محاصره شده و از جنوب مرداب به گسکرات و جاده ترانزیت پونل و انزلی -آستارا راه دارد.

تالاب بین المللی انزلی

تالاب انزلی دومین تالاب بزرگ جهان است این تالاب زیباترین و مانده گارترین پدیده عالم طبیعت است که دیدارش جان راصفا می بخشد و از طراوت و زیبائی خاصی برخوردار است .
تالاب انزلی در ساحل جنوب غربی دریای مازنداران در غرب دلتای سفید رود و در جنوب بندر انزلی گسترده است. این تالاب از غرب به کیور چال وآبکنار ، و از جنوب به صومعه سرا و بخش های شهرستان رشت ، محدود است . محدوده آب تالاب انزلی بیش از 100 کیلومتر مربع است که آب رود ها ، نهر ها و زهکش های کشاورزی واقع در حوزه های آبریز به آن می ریزد. چشم اندازهای زیبای تالاب ، جاذبه های شگرف به منطقه بخشیده اند . محیط آبی و زنده تالاب انزلی و ارتباط گسترده آن با دریا ، بستری مطلوب برای تخم ریزی انواع ماهیان فراهم ساخته است.

پارک ساحلی بلوار قدس
این پارک ساحلی در سال 1307 ساخته شده است . بلوار به وسعت 35000 متر مربع در کنار موج شکن و مشرف به دریا ساخته شده و همراه با گلزار زیبایش دیدنی می باشد.

مرداب انزلی





















پل قدیم غازیان_بندر انزلی



بندر گاه انزلی







بازار ماهی فروشان





کاخ موزه نظامی













سایر تصاویر



















نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: