غار صدمیلیون ساله "مغان" پدیده‌ای خفته در دل طبیعت

غار صدمیلیون ساله "مغان" پدیده‌ای خفته در دل طبیعت
غار شگفت انگیز مغان با قدمتی یکصد میلیون ساله متعلق به دوره دوم زمین شناسی در دل طبیعت زیبای خراسان خفته است و همراه بسیاری از جاذبه های طبیعی از جمله بوستان هفت حوض و ماسوله خراسان چشم بینندگان طبیعت را خیره می کند.
غار صدمیلیون ساله "مغان" پدیده‌ای خفته در دل طبیعت

به گزارش خبرنگار مهر، مشهد علاوه بر اینکه یکی از بزرگترین شهرهای مذهبی و زیارتی محسوب می‌شود جاذبه‌های طبیعی زیادی هم برای جذب گردشگران و مسافران دارد. جاذبه هایی که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد هستند مانند پارک جنگلی وکیل آباد، ماسوله خراسان، ییلاقات فراوان، هفت حوض و غارها و سد هایی طبیعی و با قدمت.

پارک جنگلی وکیل‌آباد

پارک جنگلی وکیل آباد از جمله تفرج‌ گاه‌ها و مراکز ییلاقی قدیمی حاشیه شهر مشهد است، این مکان در گذشته جزو املاک وکیل‌ الرعایا حاج حسین ملک بوده و در سال هزار و 348 به طور رسمی وقف شده است. از مهمترین ویژگی‌های این مکان وجود درختان سر به فلک کشیده چنار و کاج و پستی بلندی‌های طبیعی آن است.

آب موردنیاز این گردشگاه از طریق قناتی که سرچشمه آن بند گلستان بوده تامین می شود و رودخانه بسیار زیبایی نیز در سطح آن جاری است.

امروز معابر و محوطه‌ سازی داخل مجموعه، پیاده‌روی و نظاره چشم‌اندازها و طبیعت آن به آسانی میسر کرده است، علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، نزدیک به این مکان شهربازی بسیار وسیعی به نام کوهستان پارک شادی و محوطه باغ ‌وحش احداث شده است.

منطقه ییلاقی شاندیز و زیبایی طبیعت

منطقه شاندیز واقع در 38 کیلومتری غرب شهر مشهد از دیر باز به عنوان یکی از ییلاقات دشت توس مورد توجه بوده است و دارای طبیعت بسیار زیبایی بر ای جذب گردشگران است، امروزه محور گردشگری شاندیز را علاوه بر ویرانی که جنبه تاریخی دارد و دارای مزار و رباطی کهن است، روستاهای سرآسیاب، ارچنگ، خادر، شاندیز، ابرده پايین، ابرده بالا و زشک تشکیل می‌دهد.

رودخانه‌ها و دره‌ های متعدد شاندیز اقلیم متنوع و چشم‌اندازهای زیبايی از طبیعت را به بیننده عرضه می‌کند، درختان و درخنچه‌های فراوان در منطقه شامل چنار، سپیدار، اشن، ارغوان و ارس است و از گونه‌های شاخص حیات‌ وحش آن می‌توان به گوسفند وحشی، گراز و گرگ اشاره کرد، همچنین هدهد، توکای سیاه، و دم جنبانک در فهرست پرندگان این منطقه قرار دارد.

منطقه ییلاقی طرقبه از نظر صنایع دستی حصیربافی منحصر به فرد است

ییلاق طرقبه با وسعتی هزار و 600کیلومترمربعی در منطقه‌‌ای کوهستانی در امتداد بینالود واقع شده و در 15 کیلومتری مشهد در غرب انتهای بلوار وکیل‌آباد قرار دارد

طرقبه دارای سابقه‌ای طولانی در تاریخ این شهر است و به عنوان یکی از مناطق دشت توس در قرون اسلامی مطرح و به صورت گذرگاه و تفرج ‌گاه نیز به شمار می‌رفته است.

 این مکان در امتداد دره بسیار با صفايی واقع شده و از نظر زمین‌شناسی از بخش‌های دشت، پای کوه و کوهستانی شکل گرفته است، دارای آب و هوای سرد و خشک با تابستان‌هایی خنک و مطبوع است که به دلیل بالا بودن ارتفاع آن میزان بارندگی این منطقه نسبت به شهر مشهد بیشتر است

این منطقه ییلاقی از نظر صنایع ظریف حصیر بافی، در میان گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند جایگاه ویژه‌ای دارد.

همچنین در دامنه شمالی رشته کوه‌های بینالود واقع در غرب و جنوب‌غربی شهرستان مشهد دره‌های باصفا و سرسبزی وجود دارد. دره‌های زیبای مایان، دهبار و جاغرق در طرقبه با باغ‌های میوه فراوان از جمله این دره‌های سرسبز است.

مناظر طبیعی بند گلستان و امامزادگان یاسر و ناصر

از دیگر گردشگاه‌های مهم و با طراوت مشهد منطقه گلستان با جاذبه‌های طبیعی و مذهبی است و بند گلستان سازه‌ای آجری و عظیم است که بر ابتدای دره پر آب طرقبه و به فاصله چهار کیلومتری از آن جلب ‌نظر می‌ کند، این بند تاریخی در دوره تیموری ساخته شده و با توجه به مرمت‌ ها و بازسازی ‌های اخیر هنوز زیبايی و استحکام خود را به مانند گذشته حفظ کرده است.

بند گلستان و دریاچه پشت آن در فصل بهار و تابستان منظره دلفریب و چشم‌ نوازی را پدید می‌آورد، همچنین روستای گلستان در پنج کیلومتری مشهد، دارای مناظر کوهستانی و باغات میوه با دره‌های سرسبز بوده و  وجود آستان مقدسه امام‌ زادگان یاسر و ناصر به اهمیت گردشگری آن افزوده است.

ییلاقات زیبای جاغرق و عنبران از دیگر مناطق گردشگری مشهد است وآب و هوای آن معتدل کوهستانی است که وجود باغات میوه و ارتفاعات و دره‌های پوشیده از گیاه و چشم‌اندازهای زیبا و جذابیت خاصی به آنها بخشیده است.

روستای کوهپایه‌ای کنگ یا ماسوله خراسان

کنگ یکی از مناطق ییلاقی و روستایی طرقبه است که به دلیل نوع استقرار سکونتگاه‌های آن بر روی کوهپایه شبیه به ماسوله است و در دامنه‌های شمال‌ شرقی ارتفاعات بینالود، در ارتفاع هزارو 800  متری از سطح دریا واقع شده است.

 این منطقه در 16 کیلومتری طرقبه قرار دارد و به دلیل وجود بلندی‌های چشم‌ نواز همواره مورد توجه علاقه ‌مندان و گردشگران است، پوشش گیاهی دره مجاور به این مکان زیبايی خاصی بخشیده و بیشتر باغات نیز در زمین‌های شیبدار این روستا ایجاد شده که با رودخانه ‌ها و چشمه ‌سارها سیراب می‌شود، ایجاد خانه‌های پلکانی از ویژگی‌های این روستای کوهپایه‌ای است.

غار مغان پدیده شگفت‌انگیز طبیعت است

غار مغان در حدود 60 کیلومتری جنوب مشهد پس از روستاهای بالندر، اردمه و خان رود و در جنوب دره مغان و کوهپایه‌های آن قرار گرفته است.

ارتفاع این نقطه از سطح دریا دو هزار و 870 متر و بلندی آن از مناطق مجاور مشهد هزار و 900  متر است. غار مغان برای نخستین بار در مرداد ماه سال هزارو 324 توسط یک تیم هفتاد نفری از کوهنوردان شناسایی شد.

بنابر شواهد موجود و کشف فسیل حلزونی در مسیر منتهی به آن می‌توان قدمت این پدیده را یکصد میلیون سال پیش و یا دوره دوم زمین‌شناسی تخمین زد، بنا بر این قدمت ساختار آن از البرز و دماوند بیشتر است.

مدخل‌های ورودی غار در دو سوی آن ایجاد شده و هر چه بیشتر به عمق غار نزدیک می‌شویم پهنای آن زیاد تر و راه به پايین امتداد می یابد.

در داخل غار چاه‌ هایی به صورت عمودی ایجاد شده که فضای داخلی آن را به سه قسمت مساوی تقسیم می‌کند. بخشی از فضای غار به آهک ‌های کریستالیزه، استالاگتیت و استالاگمیت اختصاص یافته است و تزیينات آهکی آن نیز شامل انواع پرده‌ای فندقی، اسفنجی و گل کلمی است.

این غار دارای پرتگاه‌های خطرناکی است و ورود به آن بدون راهنما و ابزار لازم امری خطرناک و غیر منطقی به شمار می‌آید.

بازدید از غار زری آسان است

غار طبیعی زری در 9 کیلومتری جنوب‌ غربی مشهد در مسیر روستای گلستان و کوهستان‌ های اطراف رودخانه قرار دارد. دهانه این پدیده طبیعی در ارتفاع 10 متری زمین به سمت غرب قرار گرفته و دارای پیچ و خم‌های بسیاری است .

درون غار فاقد منابعی آبی است وبازدید از این غار بسیار آسان است و وسیله نقلیه نیز به حد کافی وجود دارد، ارتفاع این نقطه از سطح دریا هزار و 10  متر است.

از دیگر غار های نواحی اطراف مشهد می توان به غار هندل آبادی و غار کارده اشاره کرد.

بوستان طبیعی هفت حوض از جاذبه های طبیعی و چشم نواز مشهد

یکی از معدود جاذبه‌ های طبیعی با مناظر چشم‌ نواز جنوب ‌شرقی مشهد بوستان طبیعی هفت حوض با وسعت 570 هکتار است که از نظر موقعیت در هفت کیلومتری این شهر قرار دارد.

 برای دیدار از این منطقه طبیعی و کوهسار باید پس از طی مسیر در شهرک سیدی، سه کیلومتر جاده خلج را پیمود، نام این بوستان به دلیل حوضچه ‌های طبیعی است که در طی سال‌ ها و قرون متمادی با وجود ریزش آب از ارتفاع و نوع کانی ایجاد شده است، به طوری که اولین حوضچه یک استخر کوچک بوده که سرریز آب از آن به دومین حوضچه منتقل و این روند تا هفت حوض ادامه می‌یابد.

افزون بر این به سبب ساختار طبیعی منطقه پس از طی مسیر حوضچه‌ های بزرگ و کوچک متعددی نیز وجود دارد، فاصله حوضچه‌ ها از ابتدای مسیر هزارو 690  متر است و بعضی از گذرها سنگریزه‌ ای است. همچنین به دلیل و جود سنگ‌های صاف و صیقلی باید جانب احتیاط را پس از ورود به منطقه فراهم نمود. به گردشگران توصیه می‌شود حتی‌المقدور و به علت کوهستانی بودن منطقه بین طلوع تا غروب آفتاب از محیط طبیعی و دلپذیر این مکان استفاده کرده و وسایل و لوازم مناسب از قبیل کفش، لباس به همراه داشته باشند.

پارک جنگلی بهمن، پارک جنگلی کلاته قنبر، سد چالیدره کمر مقبولا، بند طرق و سد کارده از دیگر گردشگاه‌های طبیعی مشهد محسوب می‌شود که زائران و مسافران حریم عشق بعد از صفای دل در حرم مطهر رضوی می توانند خستگی راه را در کنار این مناظر و چشم انداز های زیبا از تن به در کنند و خاطره ای ماندگار از سفر به این شهر زیارتی و گردشگری در اذهان خود ثبت و ضبط کنند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: