گیاه خرزهره (Nerium oleander)

 

گیاهان سمی و کشنده (10 عکس)

 

مسمومیت با خرزهره در انسان به فراوانی اتفاق می افتد و در بعضی از کشورها یکی از علتهای عمده مسمومیت گیاهی در انسان محسوب می شود. بلع تصادفی برگ، گل و یا دانه های گیاه توسط کودکان، خوردن برگ و یا جوشانده آن برای خودکشی، استفاده از قسمتهای مختلف گیاه به عنوان گیاه دارویی از جمله برای سقط جنین، مصرف عسلی که از گلهای گیاه به وسیله زنبور فراهم شده است، استنشاق دود و بخار ناشی از سوختن شاخ و برگ خرزهره، خوردن گوشتی که با استفاده از ترکه های این گیاه به جای سیخ کباب شده است، خوردن سوپی که با ترکه های خرزهره به هم زده شده است و یا خوردن حشراتی که قبلاً از خرزهره تغذیه کرده اند از مواردی می باشد که به مسمومیت در افراد و در مواردی به مرگ آنها منجر شده است.

خوردن یک برگ و یا ۸ تا ۱۰ عدد از دانه های خرزهره توسط انسان بالغ می تواند منجر به مرگ شود. مقدار کشنده برگ خرزهره برای گاوها ۵۰ تا ۱۱۰۰، برای تک سُمی ها ۳۰و در گوسفند ۱۱۰ میلی گرم برای هر کیلو وزن بدن گزارش شده است.

 

Hippomane mancinella

 

گیاهان سمی و کشنده (10 عکس)

 

اين گياه بصورت درختي بوده و ارتفاع آن 13-10 متر مي باشد. تقريباً تمامي قسمتهاي اين گياه داراي شيره سمي اي مي باشند. گلهاي اين گياه كوچك و به رنگ سبز مي باشند. پوسته اين گياه نيز به رنگ قهوه اي تيره است. ميوه هاي اين گياه تا حدي شبيه به سيب مي باشند و به رنگ سبز بوده و 3 سانتي متر ضخامت دارد.

 

 سایه شب Night shade

 

گیاهان سمی و کشنده (10 عکس)

 

به نامهای گیلاس شیطانی و گیلاس سیاه نیز معروف است. سایه شب از پایین تا بالا سمی است. شامل آتروپین و یک آلکالوئید کشنده است. کسانی که حتی مقدار کمی از گیاه را می خورند به زودی متوجه می شوند صدای خود را از ذست داده اند.

 

کرچک باقلا  Castor Bean

 

 

گیاهان سمی و کشنده (10 عکس)

 

ممکن است شما متعجب شوید که بدانید یک عنصر کرچک باقلا مرگبارترین سم گیاهی می باشد. در حقیقت فقط یک ذره کوچک از کرچک باقلا کافی است تا یک فرد بالغ را طی چند دقیقه بکشد. روغن کرچک به شکل امن (اما نه خوش طعم) از متحرک ترکیبی کشنده به نام ricin درست شده است.

 

شوکران آبی Water hemlock

 

گیاهان سمی و کشنده (10 عکس)

 

شوکران سمی معروف مرگبار است اما شوکران آبی نیز به همان اندازه مهلک می باشد. گلها و ساقه ها سالم می باشند اما ریشه های محوری حاوی اتاقکهایی است که پر از شیره ی کشنده ی حاوی convulsant cicutoxin است.

 

 سرخدار انگلیسی English Yew

 

گیاهان سمی و کشنده (10 عکس)

 

سرخدار انگلیسی یا سم baccata یکی از کشنده ترین درختان زمین است. این گیاه همشه سبز شکوه خصی دارد و نسبتا در جنگلهای اروپا شایع است. تمامی قسمتهای آن ـ جز گوشت توت ـ سمی جدی هستند.

ریواس Rhubarb

 

گیاهان سمی و کشنده (10 عکس)

 

ریزوم ریواس گوشتی و چوبی می شود که از جوانه های آن ساقه های هوایی و برگهای پهن بوجود می آید طول ساقه هوایی آن به بیش از یک متر می رسد. در انتهای ساقه هوایی آن خوشه گل بوجود می آید که از تعدادی گلهای کوچک سبز رنگ که کامل بوده تشکیل شده است. بر اثر تلقیح اندام نر و ماده گل‏ بذر بوجود می آید. برگها به صورت روزت (Rossete) می باشند. که از جوانه های جانبی ریزوم ها بوجود می آیند. برگها دارای پهنک نسبتاً پهن هستند که پر از اسید اگزالیک (Oxalicacid) می باشند که مصرف آن برای انسان زیان آور و سمی است. دمبرگ ریواس بسیار طولانی است و ممکن است طول آن به بیش از 50 سانتی متر برسد. دمبرگ ریواس گوشتی است و قسمت خوراکی این گیاه را تشکیل می دهد. در هنگام قطع دمبرگ حدود یک سوم آن روی گیاه باقی می ماند. رنگ دمبرگ آن ممکن است سبز و یا قرمز باشد. ریواس را براساس ضخیم بودن دمبرگ و رنگ آن تقسیم بندی می کنند.

 

دافنه Daphne

 

گیاهان سمی و کشنده (10 عکس)

 

این گیاه که به نام درخت یا برگ غار نیز معروف است در اروپا به عنوان یک درختچه زینتی مورد علاقه محسوب می شود. این همیشه سبز تولید کننده شفت با وجود شاخ و برگ جذاب و شکوفه های معطر نیز بسیار سمی است. مصرف برگها یا میوه های زرد و قرمز آن ابتدا باعث تهوع و استفراغ و به دنبال آن خونریزی درونی و کما و مرگ می شود.

 

دیفن باخیا Dieffenbachia

 

گیاهان سمی و کشنده (10 عکس)

 

گیاه بسیار خطرناک "دیفن باخیا" که اکثر جا هادر منازل و دفاتر نگهداری می شود بسیار سمی بوده و می تواند به مرگ افراد بویژه کودکان منجر شود.  در صورتی که قطعه ای از برگ آن خورده شود انسان را می کشد - دست زدن به برخی از انواع آن بعد از تماس با چشم انسان را کور می کند. این گیاه مانند برگ انجیری بسیار سمی است و باید از دسترس نوزادان و کودکان نوپا که احتمال می دهید برگ های آن را به دهان بگذارند، دور نگهداشته شود در صورت بلعیده شدن، به دهان و زبان آسیب می رساند و شخص قادر به تکلم نیست. نام فارسی اصیل این گل ، دیفن باخیا است که اشاره به سمی بودن برگ آن دارد. گیاهی است برگ زینتی. زادگاهش برزیل است. ساقه‌ها نرم و آبکی و نقش و رنگ برگها سبز رنگ بوده و آراسته به لکه‌های سفید کرمی و زرد کمرنگ است که از دو طرف برگ دیده می‌شوند. ساقه‌ها غالبا بدون انشعاب و برگهای انتهایی همیشه در حال رشد و فعالیت می‌باشند و برگهای پایینی به تدریج ریزند و ساقه حالت سخت به خود می‌گیرد. نسبت به عدم تهویه هوای اتاق و آبیاری بیش از اندازه حساس است.

 

Jimson Weed

 

گیاهان سمی و کشنده (10 عکس)

 

تمامی قسمت های آن سمی هستند و باعث تشنگی غیرعادی، اختلال در دید، هزیان گویی و بیهوشی می شود.