مجتمع تفریحی نگین سبز کومله: بقیه در ادامه مطلب.....

 مجتمع تفریحی نگین سبز کومله:

 

بقیه در ادامه مطلب......

     شهرستان لنگرود يکي از شهر هاي زيباي گيلان است که مناظر طبيعي و بکري دارد اين شهر شامل چهار بخش کومله،شلمان ،اطاقور و بخش مرکزي لنگرود است که با 900 کيلومتر مربع وسعت در 13 کيلومتري شهر لاهيجان و در  60کيلومتري شهر رشت قرار دارد.

لنگرود از دو بخش کوهستاني و جلگه اي تشکيل شده است که در جنوب لنگرود بخش کوهستاني آن داراي هزاران هکتار باغ جاي است که دامنه هاي اين ناحيه کوهستاني تا ارتفاع تقريبي 1300 متر که رطوبت دريا به آنجا ميرسد پوشيده از جنگل است . قسمت مرکزي و شمالي لنگرود نيز جلگه اي است و توسط رود خانه هاي شلمان و لنگرود مشروب ميشود.

اين شهر در گذشته داراي صنايع فلزي بوده و تفنگ شکاري ساخ لنگرود خريداران بسياري داشته است در بسياري از يادداشتهاي قديمي لنگرود با عنوان (فرضيه) ياد شده (فرضيه لنگرود) حکايت از بندري بودن ناحيه بوده و هنوز هم بندر چمخاله که در شش کيلومتري شمال شرقي اين شهر قرار دارد نام بندري خود را حفظ کرده است.مورخان معتقدند بازار لنگرود در دوره سلجوخيان و خوارزمشاهيان پا گرفت در دوره غزنويان رشد و به تدريج در دوره صفويه و افشاريه و خصوصا فتحلي شاه رونق بسياري داشته است .

لنگرود داراي هشت محله به نامهاي فشکالي محله، سوتال محله،درب محله،کاسه گر محله،قصاب محله،گشته مرد خال،انزلي محله و راپشته است که هر يک داراي تاريخچه خاصي ميباشند.

صيد ماهي در اين شهر جايگاه ويژه اي دارد و در طول سال عده زيادي از افراد براي تفريح و سرگرمي هم که شده سر از رودخانه ها و تالابهاي اين شهرستان سر در ميدهند.

 

خانه های سفالین و شیروانی های اخرایی رنگ  در انزلی محله لنگرود

خانه های سفالین و شیروانی های اخرایی رنگ در انزلی محله لنگرود

 

زیارتگاه آقا سید حسین لنگرود

زیارتگاه آقا سید حسین لنگرود

 

عمارتی سفالی در ضلع شمال غربی پل خشتی لنگرود

عمارتی سفالی در ضلع شمال غربی پل خشتی لنگرود

 

پل خشتی لنگرود, از نمایی دورتر

پل خشتی لنگرود, از نمایی دورتر

 

سه پیرمرد لنگرودی در محله ی راه پشته در مجاورت پل خشتی: ( فروغ چشم از ديدگان گريخته؛ قوت از زانوان رفته و برفِ پيري بر سر نشسته )  و اکنون: بيان خاطره‌هاي دور و دراز

 

 

 

                                          سواحل کیاشهر

 

 مجموعه زيباي چمخاله داراي مجتمع هاي ساحلي و تفريحي متعددي براي مسافران است و همه ساله پذيراي هزاران گردشگر است.پارک فجر لنگرود استخر و جزيره هاي متعدد در آن ، استخرهاي چاف ، و مناطق زيبا و خوش آب و هواي ليلا کوه ، طبيعت بکر اطاقور ، شهر زيباي کومله و بام سبز آن به همراه مکانهاي ديدني خانم منجم باشي، مقبره بي بي زينب و سيد محمد از جاذبه هاي بسيار زيباي شهرستان لنگرود هستند.

 

 

                                لیلا کوه

 

تالاب طبيعي کيا کلايه ( امیر کلایه ) با انواع پرندگان دريايي ( برای رفتن به داخل تالاب نیاز به مجوز می باشد ) ، پل خشتي لنگرود مربوط به دوره ايلخانيان ،مسجد جامع لنگرود و … از ساير جاذبه هاي ان شهر هستند

 

                   

 بهترین زمان بازدید تالاب امیرکلایه: پاییز و زمستان ( فصل مهاجرت پرندگان )

 

کومله شهری سرسبز در ۵ کیلومتری شهر لنگرود و در فاصله کمی از چمخاله است که به وفور می توان زمینهای کشت برنج و چای را در اطراف آن مشاهده کرد

 

مجموعه استخر تفریحی کومله:

مجتمع تفریحی نگین سبز کومله:

بهترین زمان بازدید : بهار (اردیبهشت ) و پاییز ( آبان )   

 

 

 

در 5 كيلومتري آستارا ( از طرف انزلي/ درواقع نرسيده به آستارا ) درياچه زيبايي واقع شده به نام درياچه طبيعي استيل ( نام این دریاچه هستل یعنی آبگیر در زبان تالشی میباشد ) . پرندگان مهاجر و درختان از آب بيرون آمده و سگ آبي ، زيبايي اين درياچه را دوصد چندان كرده است. پشت درياچه كوه اسپيناس و چشمه آب گرم كوته كومه قرار دارد. در ديد مستقيم نبودن اين درياچه باعث شده اين مكان بكر و وحشي باقي بماند. از آستارا كه خارج ميشويم(به سمت انزلي) يك جاده فرعي وجود دارد كه به اين درياچه زيبا منتهي ميشود (پشت هتل اسپیناس) و بهترين زمان براي ديدن درياچه هنگام طلوع یا غروب آفتاب است. (منظره زيبايي از قرينه شدن كوهها و درختان از آب بيرون آمده در درياچه )

 

 

 

 

 

 

عکسها نوروز ۱۳۸۷ تهیه شده است (توسط خودم)

 

اين بنا سومين بنا از عجائب هفتگانه گيلان محسوب می شود . قدمت آن به دوره ساسانيان مي رسد و تاريخ دقيقي از ساخت قلعه بدست نيامده است . اين قلعه كه به «س..ك..سار» و قلعه «حسامي» نيز شهرت دارد، از بزرگ ترين دژهاي نظامي گيلا ن و حتي ايران به شمار مي رود.

اين دژ باستاني، در بخش علياي رود «رودخان» در ۱۶ كيلومتري جنوب شرقي «فومن» در دل جنگل هاي انبوه مناطق كوهستاني با مساحتي حدود ۵۰ هزار مترمربع در ارتفاع ۶۰۰متري بنا شده است.

 

 

قلعه رودخان به طور كلي از دو بخش «ارگ» يا «شاه قلعه» و قسمت «نظامي» يا «قورخانه» تشكيل شده است.

«شاه قلعه» كه محل اسكان حاكم و خانواده وي بود، در دو طبقه از آجر و در قسمت غربي بنا واقع شده است.

در قسمت نظامي حدود ۴۰ برج ديده باني وجود دارد و در داخل ديوارهاي قطور اين بخش، منافذي براي ريختن مواد مذاب وتيراندازي تعبيه شده است.

شانزده قراول خانه نيز به صورت دو طبقه با نورگيرها و روزنه هاي متعدد بر اطراف اين قلعه مسلط هستند.

از نكات جالب توجه در معماري قلعه رودخان، كاربرد طاق هاي جناقي و انواع مختلف آن و نيز طرح هاي آجركاري و سنگ چيني است كه نشان از دقت نظر سازندگان دارد.

 

 

 

گرچه گذشت زمان و رويش بوته ها و درختان متعدد در پيكر قلعه و نفوذ ريشه آنها تا عمق ديوارها موجب آسيب دیدن اين بناي مهم تاريخي شده است، اما هنوز از سالم ترين قلعه هاي ايران به شمار مي رود.

پيچش پيچكها بر پهنه ديوارهاي قلعه، اين دژ را در هاله اي رمزآلود در دل جنگل سرسبز فرو برده و جلوه بسيار زيبايي به آن داده است.

 

 

براي رسيدن به قلعه بعد از عبور از شهر فومن و گذشتن از روستاهاي گشت، كرد محله، گشت رودخان، سياه كش، شمس تلان، گوراب پس هولس كام، سيدآباد، قلعه رودخانه به روستاي حيدرآلات مي رسيم كه از اين روستا تا محل قلعه حدود ۵كيلومتر فاصله است كه  

 

 

 

 در حال حاضر ۱/۵كيلومتر از اين مسير به وسيله اداره كل منابع طبيعي در قالب طرح پارك جنگلي شن ريزي و مرمت شده است.

( سفر به قلعه رودخان در ماههای اردیبهشت و آبان توصیه می شود )



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جهانگردی و ایرانشناسی ، ،
برچسب‌ها: